Boodschappen zonder verpakkingen


Ik las laatst op de blog van De groene meisjes een erg interessant artikel over een supermarkt die producten verkoopt zonder verpakkingen. Ik was erg onder de indruk, want met al die verpakkingen hebben wij toch veel afval! Wij proberen in het studentenhuis wel veel dingen te scheiden, maar kunnen zeker wel twee keer in de week naar de plastic container om ons plastic te dumpen. En ik probeer altijd al op de groente- en fruitafdeling geen plastic zakjes te gebruiken als het ook niet nodig is.

Helaas is er in Nederland nog niet zo’n supermarkt, maar eind juni opent de eerste supermarkt met dit concept in Antwerpen. Dus wie weet volgt Nederland binnenkort ook wel. De winkel biedt biologische producten aan, en verkopen naast voedingsproducten ook niet-voedingsproducen. Er komen bijvoorbeeld schepbakken met daarin ingrediënten zoals rijst,pasta, suiker, chocolade en koekjes. Je neemt gewoon van thuis bakjes/potjes mee en die kan je zelf vullen met de ingrediënten die je nodig hebt, en mocht je dit niet hebben of je bent het vergeten dan kun je linnen zakken en glazen flessen kopen. Je betaalt dan voor de producten die je hebt. Ik vind dit een ideale oplossing om ervoor te zorgen dat we minder afval hebben, niet alleen door de verpakkingen.  Ook hoeven we dan minder voedsel weg te gooien, omdat je producten naar de hoeveelheid koopt die jij nodig hebt. Als er zo’n supermarkt bij mij in de buurt komt, ga ik daar zeker heen.

Plaats een reactie